W STRONĘ NAPRAWIENIA SZKODY PRZEZ VOLKSWAGEN: PIERWSZY KROK PRZEDSIĘBIORCY

We wrześniu 2015 r. koncern Volkswagen oświadczył, że w latach 2009-2014 w samochodach z silnikiem diesel montowane było oprogramowanie podające nieprawdziwe dane dotyczące emisji spalin do atmosfery. Wada wystąpiła w samochodach marek: VOLKSWAGEN, AUDI, SKODA, SEAT. Na stronach producentów po wpisaniu numeru VIN można łatwo sprawdzić, czy działanie Volkswagena dotyczy konkretnego samochodu.

Zaistniałą sytuację należy zakwalifikować jako typowy przykład wady fizycznej zakupionego towaru. Sprzedany samochód nie ma bowiem właściwości, o których zapewniał sprzedawca, tj. wskazywanych osiągów oraz poziomu emisji spali do atmosfery.

W opiniach prawnych, jakie można znaleźć w internecie, czytamy w zasadzie wyłącznie o tym, jakie prawa przysługują w tej sytuacji konsumentom. Tymczasem Dieselgate dotyczy również, czy nawet przede wszystkim, przedsiębiorców, którym nie przysługują prawa konsumenckie. Właśnie do tych osób kierowany jest ten artykuł.

Co do zasady przedsiębiorcami są osoby prawne (np. spółki jawne, spółki partnerskie, spółki z o.o.) oraz jednostki organizacyjne. Za przedsiębiorców uznaje się także osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, wówczas gdy konkretna czynność prawna jest bezpośrednio związana z przedmiotem ich działalności. W większości przypadków, osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która nabędzie samochód „na firmę”, nie będzie uznana za konsumenta, ponieważ nabyła samochód w celach związanych z swoją działalnością gospodarczą.

Należy podkreślić, że sytuacja prawna kupującego może być różna w zależności od treści danej umowy sprzedaży samochodu, w tym od zakresu udzielonej gwarancji. Poniżej wskazuję jednak, od czego zawsze należy zacząć.

Niezbędne jest niezwłoczne pisemne zawiadomienie sprzedawcy o wadzie fizycznej zakupionego samochodu. Tylko w ten sposób możliwe będzie zachowanie uprawnień z tytułu rękojmi za wadę fizyczną towaru.

Jednocześnie w przypadku umów zawartych przed 25 grudnia 2014 r. uprawnienie z tytułu rękojmi wygasa po upływie roku, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana. Natomiast w przypadku umów zawartych po dniu 25 grudnia 2014 r. uprawnienie z tytułu rękojmi wygasa poupływie dwóch lat, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Osoby, które wykryły wadę fizyczną już po upływie powyższych terminów (obecnie dotyczy to wyłącznie nabywców samochodów przed 25 grudnia 2014 r.) mają możliwość wykazania, że sprzedawca podstępnie zataił istnienie wady. W przypadku udowodnienia tej okoliczności osoby te – mimo upływu rocznego terminu – nie tracą uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne.

Osoby, które nabyły samochód na rynku wtórnym, także mogą skorzystać z rękojmi za wady fizyczne pojazdu. Podobnie leasingobiorca zachowuje swoje prawa z tytułu rękojmi za wady samochodu w stosunku do sprzedawcy samochodu (choć z pewnymi ograniczeniami).

Uprawnienie z tytułu rękojmi za wady fizyczne przyznaje kupującemu następujące uprawnienia – kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo oświadczenie o odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.

Należy pamiętać, że roszczenia z tytułu rękojmi za wady nie są jedynym środkiem ochrony praw kupującego. Niezależnie od rękojmi kupujący może dochodzić roszczeń z tytułu gwarancji (jeżeli została mu udzielona) albo żądać odszkodowania na zasadach ogólnych. Jest to szczególnie istotne z jednej strony dla tych, którzy nie mogą już skorzystać z uprawnienia z tytułu rękojmi za wadę fizyczną z uwagi na upływ terminów na skorzystanie z tych uprawnień, z drugiej strony dla tych, którzy chcą dochodzić szerszej odpowiedzialności odszkodowawczej od sprzedawcy, np.: dodatkowo z tytułu większego zużycia paliwa, niż to zapewniał sprzedający.

Reasumując powyższe, w pierwszej kolejności, niezbędne jest zawiadomienie w formie pisemnej sprzedawcy o wadzie fizycznej samochodu. List do sprzedawcy należy wysłać za potwierdzeniem nadania (biały druczek) oraz za potwierdzeniem odbioru (żółty druczek). Wówczas zachowa się ewentualne roszczenia z tytułu rękojmi za wadę fizyczną pojazdu. Jednocześnie należy skontaktować się ze sprzedawcą i wysłuchać jego propozycji rozwiązania sprawy. Dopiero w przypadku braku działań sprzedawcy albo braku jego w pełni satysfakcjonującej propozycji, należy rozważyć możliwość wystąpienia na drogę sądową.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *